Nowa piramida szkoleniowa za ponad 3 mln złotych w PGE Ekstralidze

Fot. Ewelina Włoch
Fot. Ewelina Włoch

PGE Ekstraliga stawia na szkolenie młodzieży. W latach 2022 – 2025 będzie miała miejsce prawdziwa rewolucja szkoleniowa, która ma zapewnić w przyszłości dopływ do rozgrywek ligowych nowych żużlowców. System obejmie szkolenie czteroetapowe: Pit Bike, 125, 250 i 500 cc. Rocznie kluby PGE Ekstraligi będą na to wydatkowały 3,2 mln zł z nowego kontraktu telewizyjnego.

Ekstraliga Żużlowa przedstawiła swoją strategię na kolejne 4 lata klubom. Bardzo ważną jej częścią, jeśli nie najważniejszą jest szkolenie.

Obniżenie wieku w jakim potencjalny adept może mieć styczność z motocyklem i większa liczba zawodników – to główne cele zmian. Już od 6 roku życia będzie można trenować w klasie Pit Bike, a w klubach będzie stworzone odpowiednie zaplecze personalne, techniczne i sprzętowe do prowadzenia szkolenia we wszystkich kategoriach wiekowych.

Założenia szkoleniowe opracowało pięciu trenerów: Stanisław Chomski – klasa 500 cc, Rafał Dobrucki – klasa 250 cc/500 cc, Robert Kościecha – klasa 250 cc/500 cc, Jacek Woźniak – klasa 125 cc/mini żużel i Marcin Wójcik – klasa Pit Bike.

Nowy system zakłada, że w klasie Pit Bike nabór do szkółek będzie prowadzony dla dzieci od 6 roku życia, a udział w zawodach zaplanowano dla zawodników w wieku 8 – 10 lat. To pozwoli na szybszy kontakt adeptów ze sportami motorowymi i konkurencyjność motorsportu w sytuacji, gdy dzieci w wieku kilku lat uczestniczą już w treningach innych dyscyplin sportowych, a te są naturalną konkurencję dla treningów sportu żużlowego.

Od 8 roku życia będzie prowadzony nabór do szkółek w klasie 125 cc, a udział w zawodach tej klasy zapewniony dla dzieci w wieku od 10 do 12 roku życia. Potem nastąpi płynne przejście do klas 250 cc (nabór od 11 roku życia, udział w zawodach 13 – 14 lat) i 500 cc (nabór 14 rok życia, zawody młodzieżowe od 15 lat oraz możliwość udziału w U24 Ekstralidze). Bez ograniczeń w zawodach na klasycznych „pięćsetkach” będzie można brać udział po ukończeniu 16 roku życia.

Scentralizowanie i usystematyzowanie procesu szkolenia w sporcie żużlowym to także podniesienie kwalifikacji kadr prowadzących treningi i realizacja działań informacyjnych dotyczących szkolenia adeptów oraz ich kariery w sporcie żużlowym. Wszystko będzie czytelne, przejrzyste i już na samym początku przygody z motorsportem będzie zapewniona polityka startowa we wszystkich klasach.

Powstanie również Akademia Trenerska Sportu Żużlowego i metodyka szkolenia adeptów Pit Bike, a także młodych zawodników klas 125, 250 i 500 cc, która obejmie też przygotowanie ogólnorozwojowe. Dodatkowo obowiązywać będą zasady bezpieczeństwa, zabezpieczenia medycznego treningów i zawodów przy organizacji szkolenia w każdej klasie.