MOTOR Lublin

Stadion Miejski MOSiR "BYSTRZYCA"

Statistics of the team

Ranking of players - PGE Ekstraliga

Sezon 2022
# Poz. Zawodnik Kls Me Pkt Bon Sum St Średnia I II III IV
1. 4. TAK 9 120 7 127 53 2.396 31 10 7 3
2. 11. TAK 8 86 10 96 46 2.087 16 15 8 4
3. 15. TAK 10 100 12 112 59 1.898 18 16 14 9
4. 22. TAK 10 92 5 97 56 1.732 17 13 15 10
5. 32. TAK 10 54 10 64 41 1.561 5 13 13 10
6. 33. TAK 10 48 14 62 40 1.550 6 9 12 13
7. NIE
8. NIE
9. NIE
10. NIE
11. NIE
12. NIE
13. NIE 5 3 0 3 2 1.500 1 0 0 1
14. NIE 6 1 1 2 3 0.667 0 0 1 2

Places in the game PGE Ekstraliga

Statistics since 2007

Squad of the team

Information

DMP Medals All seasons
0gold
2silver
0bronze
PGE Ekstraliga - ResultsSince 2007
32/56
WINS
4/56
DRAW
20/56
DEFEATS

Contact information

Track and stadium

Capacity 8987
Track size 382.0 m
Width 10.5 m - starting straight, 10.3 m - back straight / 14.1 m - 1st corner, 14.7 m - 2nd corner
Track record 65.16 s - Maksym Drabik - 22.06.2019

Established

2017

Żużel przy Alejach Zygmuntowskich w Lublinie i historia miejscowych “Koziołków” kojarzyć mogą się przede wszystkim ze słynnym Hansem Nielsenem. Duński internacjonał poprowadził Motor do najpiękniejszego sukcesu w dziejach, czyli zdobycia srebrnego medalu w Drużynowych Mistrzostwach Polski w sezonie 1991. Wówczas o sile zespołu stanowili także Australijczyk, Leigh Adams, Czech Antonin Kasper, a także plejada polskich zawodników: Dariusz Stenka, Marek Kępa, Jerzy Mordel, Dariusz Śledź i Jerzy Głogowski.

W Lublinie przez lata nie brakowało talentów, dobrych zawodników i trenerów, a kibice do dziś wspominają sukcesy Zbigniewa Studzińskiego, Tadeusza Bereja lub Witolda Zwierzchowskiego.

Do historii  przeszła data 1 kwietnia 1990 roku, choć wielu uważało, że to żart primaaprilisowy, Hans Nielsen po raz pierwszy właśnie wtedy założył plastron Motoru i wystąpił w meczu z ROW-em Rybnik. Zawody zakończył z dorobkiem 14 punktów, a jedynej porażki doznał z Eugeniuszem Skupieniem. Późniejsze koleje losu Motoru bywały różne, ale dość szybko drużyna straciła wartość sportową. W 1995 rok to degradacja do niższej klasy rozgrywkowej, a także pożegnanie z młodymi nadziejami klubu: Pawłem Staszkiem i Robertem Dadosem (Indywidualny Mistrz Świata Juniorów z 1998 roku).

Odbudowa klubu, ale już pod nową nazwą – KM Cross Lublin – rozpoczęła się w 2017 roku. Wówczas reaktywowano sekcję żużlową i od razu udało się, po barażach ze Stalą Rzeszów, uzyskać awans do Nice 1. Ligi Żużlowej, a stamtąd droga wiodła do PGE Ekstraligi, która stała się faktem w sezonie 2019. Co prawda Speed Car Motor Lublin przegrał w pierwszym meczu finałowym Nice 1. Ligi Żużlowej 2018 z ROW-em w Rybniku 38:52, ale w rewanżu odrobił straty, pokonał zespół ze Śląska 53:37 i awansował do najlepszej żużlowej ligi świata w sposób budzący aplauz, a przede wszystkim wielką radość rozkochanej w żużlu publiczności. Ostatni mecz sezonu 2018 to euforia na trybunach, komplet publiczności i wielka radość działaczy.

Znaczący wkład w odbudowanie i funkcjonowanie lubelskiego żużla ma rodzina Kępów: Marek, którego kibice szanują jako byłego żużlowca Motoru, a także jego syn Jakub – dyrektor sportowy i prezes młodego pokolenia, a przede wszystkim “mózg” całego klubu. W klubie nie odżegnują się od tradycji. Maciej Kuciapa dziś prowadzi szkolenie młodzieży, a Jacek Ziółkowski występuje w roli menedżera.

Pierwszy sezon w PGE Ekstralidze (2019) zakończył się dla drużyny dwoma ważnymi wydarzeniami: wszystkie mecze obejrzały komplety widzów, a zespół utrzymał się w szeregach najlepszych. W 2020 roku ponownie lublinianie zajęli 6. miejsce, a w kolejnym (2021) zdobyli srebrny medal. Szkielet ekipy to doświadczeni Grigorij Laguta i Jarosław Hampel, wsparci Dominikiem Kuberą i Mikkelem Michelsenem, a od 2022 roku także nowym zawodnikiem, Maksymem Drabikiem. Nie byłoby sukcesów, gdyby nie świetni juniorzy: Wiktor Lampart i Mateusz Cierniak.

Club colours