MOTOR Lublin

Stadion Miejski MOSiR "BYSTRZYCA"

Statistics of the team

Form of the team

Home
Away

The most effective - Formations

Points and bonuses
No data

Ranking of players - PGE Ekstraliga

Sezon 2023
# Poz. Zawodnik Kls Me Pkt Bon Sum St Średnia I II III IV
1. NIE
2. NIE
3. NIE
4. NIE
5. NIE
6. NIE
7. NIE
8. NIE
9. NIE
10. NIE

Places in the game PGE Ekstraliga

Statistics since 2007

Information

DMP Medals All seasons
1gold
2silver
0bronze
PGE Ekstraliga - ResultsSince 2007
39/66
WINS
4/66
DRAW
23/66
DEFEATS

Contact information

Track and stadium

Capacity 8987
Track size 382.0 m
Width 10.5 m - starting straight, 10.3 m - back straight / 14.1 m - 1st corner, 14.7 m - 2nd corner
Track record 65.16 s - Maksym Drabik - 22.06.2019

Established

2017

Żużel przy Alejach Zygmuntowskich w Lublinie i historia miejscowych “Koziołków” kojarzyć mogą się przede wszystkim ze słynnym Hansem Nielsenem. Duński internacjonał poprowadził Motor do najpiękniejszego sukcesu w dziejach, czyli zdobycia srebrnego medalu w Drużynowych Mistrzostwach Polski w sezonie 1991. Wówczas o sile zespołu stanowili także Australijczyk, Leigh Adams, Czech Antonin Kasper, a także plejada polskich zawodników: Dariusz Stenka, Marek Kępa, Jerzy Mordel, Dariusz Śledź i Jerzy Głogowski.

W Lublinie przez lata nie brakowało talentów, dobrych zawodników i trenerów, a kibice do dziś wspominają sukcesy Zbigniewa Studzińskiego, Tadeusza Bereja lub Witolda Zwierzchowskiego.

Do historii  przeszła data 1 kwietnia 1990 roku, choć wielu uważało, że to żart primaaprilisowy, Hans Nielsen po raz pierwszy właśnie wtedy założył plastron Motoru i wystąpił w meczu z ROW-em Rybnik. Zawody zakończył z dorobkiem 14 punktów, a jedynej porażki doznał z Eugeniuszem Skupieniem. Późniejsze koleje losu Motoru bywały różne, ale dość szybko drużyna straciła wartość sportową. W 1995 rok to degradacja do niższej klasy rozgrywkowej, a także pożegnanie z młodymi nadziejami klubu: Pawłem Staszkiem i Robertem Dadosem (Indywidualny Mistrz Świata Juniorów z 1998 roku).

Odbudowa klubu, ale już pod nową nazwą – KM Cross Lublin – rozpoczęła się w 2017 roku. Wówczas reaktywowano sekcję żużlową i od razu udało się, po barażach ze Stalą Rzeszów, uzyskać awans do Nice 1. Ligi Żużlowej, a stamtąd droga wiodła do PGE Ekstraligi, która stała się faktem w sezonie 2019. Co prawda Speed Car Motor Lublin przegrał w pierwszym meczu finałowym Nice 1. Ligi Żużlowej 2018 z ROW-em w Rybniku 38:52, ale w rewanżu odrobił straty, pokonał zespół ze Śląska 53:37 i awansował do najlepszej żużlowej ligi świata w sposób budzący aplauz, a przede wszystkim wielką radość rozkochanej w żużlu publiczności. Ostatni mecz sezonu 2018 to euforia na trybunach, komplet publiczności i wielka radość działaczy.

Znaczący wkład w odbudowanie i funkcjonowanie lubelskiego żużla ma rodzina Kępów: Marek, którego kibice szanują jako byłego żużlowca Motoru, a także jego syn Jakub – dyrektor sportowy i prezes młodego pokolenia, a przede wszystkim “mózg” całego klubu. W klubie nie odżegnują się od tradycji. Maciej Kuciapa dziś prowadzi szkolenie młodzieży, a Jacek Ziółkowski występuje w roli menedżera.

Pierwszy sezon w PGE Ekstralidze (2019) zakończył się dla drużyny dwoma ważnymi wydarzeniami: wszystkie mecze obejrzały komplety widzów, a zespół utrzymał się w szeregach najlepszych. W 2020 roku ponownie lublinianie zajęli 6. miejsce, a w kolejnym (2021) zdobyli srebrny medal. Szkielet ekipy to doświadczeni Grigorij Laguta i Jarosław Hampel, wsparci Dominikiem Kuberą i Mikkelem Michelsenem, a od 2022 roku także nowym zawodnikiem, Maksymem Drabikiem. Nie byłoby sukcesów, gdyby nie świetni juniorzy: Wiktor Lampart i Mateusz Cierniak.

Club colours