Wyścigowe abecadło (2)

26.01.2015 09:38
Wyścigowe abecadło (2)

2014-06-22 Wybrze¿e Gdañsk – Sparta Wroc³aw 45-44 fot. Arkadiusz Buczyñski / Akbi Photos www.akbiphotos.pl

Jak żużel stary, tak manewr pokonywania toru przy krawężniku był zawsze przez zawodników opanowywany na początku ich przygody z tym sportem. Mamy stylistów doskonałej jazdy “po kredzie”, a także żużlowców, którzy zdecydowanie bardziej lubią jazdę pod bandą. Właśnie na tych elementach “Wyścigowego abecadła” skupiamy się w tym tygodniu.

Dlaczego zawodnicy najpierw uczą się jazdy przy popularnej “kredzie”? Jest to zdecydowanie łatwiejsze i nie wymaga aż tak dużej odwagi jak zbliżanie się z pełną prędkością pod bandę. Poza tym ślizg kontrolowany łatwiej opanować mocno naciskając prawą nogą na hak i kontrując motocykl niż jazdę stylem szosowym, a więc z minimalnie wyłamanym motocyklem na łukach. Od niezdarnego przejeżdżania łuków przez adeptów do stylowego „trzymania kredy”, bo tak w slangu zwykło się mówić o zawodnikach jeżdżących przy wewnętrznej części toru, droga jest bardzo daleka. Wszak na dobrego specjalistę od tego manewru wyrasta się po czasie lub „ma się to we krwi”.

Żeby jechać nie tam, gdzie poprowadzi motocykl, ale tam – gdzie się chce, trzeba nie lada kunsztu. Wejście w tak zwany krawężnik dokonywane jest zwykle z mniejszą prędkością niż jazda przy bandzie. Wszystko zależy nie tylko od toru (krótki, o ostrych łukach, szeroki, o łagodnych łukach itd.), ale także od dopasowania sprzętu i momentu wyścigu. Co oczywiste, w ferworze walki czasami zjazd do krawężnika jest konieczny, żeby wyprzedzić rywala. Innym razem jedzie się tam, bo tak przygotowano tor, że orbitowanie jest nieopłacalne. Wreszcie – można jechać przy żużlowej kredzie, gdy zawody dopiero się rozpoczynają, a toromistrz przygotował tzw. beton, czyli bardzo twardy tor, który preferuje ten styl.

Niemal wszystkie angielskie tory to idealna szkoła jazdy przy krawężniku. W Polsce im obiekt bardziej wymagający, tym sens przejeżdżania przy trawie jest większy. Różnorodność obiektów wymusza na zawodnikach myślenie o stylu jazdy. Czasami krawężniki wystają tak mocno powyżej powierzchni toru, że blokowanie wewnętrznej jego części jest utrudnione. Niezależnie od wszystkiego, trzeba pamiętać, że żużlowiec nie może całą powierzchnią motocykla przekroczyć białej linii wyznaczającej krawędź toru. Zdarzają się specjaliści, którzy zawsze jeżdżą jednym kołem po trawie boiska piłkarskiego znajdującego się z reguły we wnętrzu toru.

Dobra technika jazdy przy krawężniku, to skuteczna technika. Nie można stosować szablonu, bo ten zawiedzie. Profesorami jazdy po białej linii są zwykle bardzo doświadczeni żużlowcy. Idealnie robi to do dziś Peter Karlsson, który na krótkim torze w Wolverhampton spędził większą część swojej brytyjskiej kariery i dużo się tam nauczył. Kunszt „krawężnikowca” miał zawsze Leigh Adams, a doskonale radził sobie z tym również Hans Nielsen. „Doklejony” do kredy jeździł za najlepszych czasów Tomasz Bajerski. Za czasów wspólnych występów w Polonii Bydgoszcz nie inaczej jak Tomasz przy zewnętrznej, a Jacek przy wewnętrznej, ustawiali się na torze bracia Gollobowie. Jacek na każdym torze stosował skuteczną jazdę przy białej linii.

Współczesny żużel wymusza na zawodnikach elastyczność. Cykl Grand Prix spowodował, że nie możemy już mówić o specjalizacjach (orbitowanie, krawężnik). Mistrz świata 2010 – Tomasz Gollob po swoją koronę sięgnął nie jako monolit tzw. szerokiej, ale wszechstronny stylista. Nie zapominajmy też, że w żużlu nie oszuka się siły odśrodkowej. Złe przygotowanie silnika ma niebagatelny wpływ na niemożność utrzymania się przy krawężniku. Nie osądzajmy żużlowców krzycząc do nich z trybun „krawężnik, krawężnik…”, gdy wydają się niepotrzebnie jechać środkiem toru. Oni zwykli sami wiedzieć co jest dla nich odpowiednie, a jeśli źle dopasowali przełożenia, to nawet wiedząc, że powinni jechać blisko białej linii, nie czynią tego, bo byłoby to zupełnie nieopłacalne i skończyłoby się szybką utratą pozycji.

newsletter

Polityce prywatności.
© Ekstraliga Żużlowa sp z o.o.
  • FIM
  • PZM
Nasze media społecznościowe
Pobierz oficjalną aplikację
Język
PL